Suomi rahapelaamisen murroksessa: Lisenssijärjestelmä häämöttää horisontissa

Suomi seisoo yhden historiansa merkittävimmän rahapelijärjestelmän muutoksen kynnyksellä. Pitkään vallinnut, Veikkaus Oy:n ylläpitämä yksinoikeusmalli on murtumassa, kun hallitus on linjannut siirtyvänsä kohti läpinäkyvämpää ja valvotumpaa lisenssijärjestelmää digitaalisten rahapelien osalta. Muutos on paitsi lainsäädännöllinen, myös syvä sosiaalinen ja taloudellinen käänne, jonka tavoitteena on parantaa rahapelaamisen kanavointia, vähentää haittoja ja palauttaa verotulot harmaalta markkinalta valtion kassaan.

Vaikka lopulliset päivämäärät ja yksityiskohdat ovat vielä eduskunnan käsittelyssä ja lopullisessa viilausvaiheessa, suunta on selvä: ulkomaiset toimijat voivat hakea toimilupia vedonlyöntipeleihin sekä verkossa pelattaviin kasino- ja raha-automaattipeleihin vuoden 2026 alusta. Varsinainen lisensoitu rahapelitoiminta käynnistyisi arvioiden mukaan vuoden 2027 alussa. Jäljelle jäävä, erikseen määritelty osa peleistä, kuten lotot ja perinteiset arvonnat, säilyy Veikkauksen yksinoikeutena, joskin Veikkauskin jatkaa niitä uuden toimiluvan varassa.

Monopolin hiipuminen ja uuden mallin tavoitteet

Suomen rahapelijärjestelmä, joka perustui pitkään tuottojen ohjaamiseen yleishyödyllisiin tarkoituksiin, on digitalisaation myötä joutunut ahtaalle. Vaikka Veikkauksella on ollut yksinoikeus, merkittävä osa suomalaisten pelaamisesta on ohjautunut kansainvälisille, lisensoimattomille sivustoille. Tästä harmaasta markkinasta ei ole kertynyt verotuloja Suomeen, eikä sen toimintaa ole voitu tehokkaasti valvoa suomalaisten pelaajien suojelun näkökulmasta.

Tämä kanavointiongelma – eli se, kuinka suuri osuus pelaamisesta tapahtuu säänneltyjen toimijoiden parissa – on lisenssijärjestelmään siirtymisen keskeisin ajuri. Viranomaiset arvioivat, että kanavointiasteen parantaminen ohjaa pelaamista luvanvaraisille, valvotuille palveluntarjoajille. Tällä tavoin valtiovalta saa takaisin kontrollin markkinaan ja voi varmistaa, että kaikki toimijat noudattavat yhtenäisiä vastuullisuusvaatimuksia.

Uudistus ei ole vain verotuksellinen tai taloudellinen toimenpide. Se on myös vastaus Euroopan unionin vaatimuksiin, sillä monopolin ylläpitäminen on EU:n oikeuden mukaan perusteltua vain, jos se on tosiasiallisesti tehokas vähentämään pelihaittoja. Kun harmaa markkina kukoistaa, tämä peruste heikkenee.

Vastuullisuus keskiössä: Miten haittoja ehkäistään?

Lisenssijärjestelmän tavoitteena on parantaa vastuullista pelaamista asettamalla kaikille lisensoiduille toimijoille tiukat ja yhtenäiset säännöt. Lakiesitys korostaa, että rahapeliyhtiöiden on varmistettava, että niiden toimeenpanemista rahapeleistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittoja.

Uudessa mallissa pelaamisen ikäraja säilyy 18 vuodessa, mutta avainasemassa on pakollinen tunnistautuminen. Tunnistautumisvelvoite koskee kaikkea pelaamista ja mahdollistaa keskitetyn järjestelmän, jonka kautta kuluttajat voivat asettaa peliestonsa kaikille Suomessa lisensoiduille yhtiöille samanaikaisesti. Tämä luo tehokkaamman suojan ongelmapelaajille verrattuna nykyiseen tilanteeseen, jossa ulkomaiset sivustot eivät ole tämänkaltaisten estojen piirissä.

Toimiluvanhaltijoita vaaditaan torjumaan liiallista pelaamista jatkuvalla pelikäyttäytymisen seurannalla ja tarjoamaan pelaajille työkaluja pelaamisen rajoittamiseen. Lisäksi lisensoidut toimijat joutuvat noudattamaan tiukkaa rahanpesulainsäädäntöä ja torjumaan kilpailumanipulaatiota, mikä lisää markkinan rehellisyyttä.

Markkinointi ja verotus: Uudet pelisäännöt

Markkinoinnin osalta uudistus merkitsee suurta muutosta. Tällä hetkellä markkinointi on sallittua vain Veikkaukselle ja sillekin tiukoin rajoituksin. Lisenssijärjestelmän myötä rahapelien markkinointi laajenee kaikille lisensoiduille toimijoille, mutta se on silti tiukasti säänneltyä ja valvottua. Sääntöjen odotetaan kieltävän erityisesti aggressiivisen ja haittoja luovan markkinoinnin.

Markkinoinnin sääntöihin odotetaan sisältyvän esimerkiksi kieltoja kohdistaa markkinointia alaikäisille tai riskipelaajille. Lakiesitys mainitsee myös, että sponsoroinnissa saisi tuoda esiin sponsoroivan yhtiön logon, mutta ei itse rahapelejä, ja sopimuksia ei saisi tehdä alle 18-vuotiaiden kanssa.

Taloudellisesti merkittävä muutos on verotus. Lisensioidut operaattorit tulevat maksamaan valtiolle arpajaisveroa (esitetty nostettavaksi 22 prosenttiin nykyisestä 12 prosentista) sekä yhteisöveroa. Lisäksi niiltä peritään erillisiä lisenssimaksuja. Tällä verouudistuksella pyritään maksimoimaan valtion tulot samalla kun luodaan tasapuoliset kilpailuolosuhteet ja saadaan ulkomaille valuva raha takaisin Suomeen.

Mitä rahapelijärjestelmän uudistus tuo mukanaan?

  • Valvonnan tehostuminen: Uusi peliviranomainen perustetaan varmistamaan, että kaikki lisensoidut toimijat noudattavat tiukkoja sääntöjä.
  • Kanavoinnin parantaminen: Pelaamisen osuus pyritään ohjaamaan harmaalta markkinalta säänneltyjen toimijoiden piiriin, tavoitteena jopa 60–70 prosentin kanavointiaste.
  • Verotulot Suomeen: Lisenssimaksut, korkeampi arpajaisvero ja yhteisövero kerryttävät valtion kassaa ulkomaisten toimijoiden tuotoista.
  • Kansainvälinen kilpailu: Vedonlyönti ja nettikasinopelit avataan kotimaisille ja ulkomaisille toimijoille Veikkauksen rinnalle.
  • Pelaajansuoja: Pakollinen tunnistautuminen ja keskitetty esto-oikeus parantavat rahapelihaittojen ehkäisyä.

Vaikka siirtyminen monopolista lisenssijärjestelmään on monimutkainen ja massiivinen projekti – Ruotsin ja Tanskan kokemukset ovat osoittaneet, että tie ei ole täysin kivetön – Suomi pyrkii luomaan mallin, joka on samanaikaisesti vastuullinen, kilpailukykyinen ja taloudellisesti tuottoisa. Uudistus on vastaus digiajan haasteisiin ja pyrkii luomaan nykyaikaisen, valvonnan alaisen rahapelimarkkinan.

Jätä kommentti