Suomessa rahapelaaminen on hienoisessa kasvussa pienen suvantovaiheen jälkeen. H2GC:n arvion (11.3.2024) mukaan vuonna 2021 Suomesta pelattiin yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisia rahapelejä pelikatteella mitattuna hieman alle 400 miljoonalla eurolla. Uusimpien H2GC:n arvioiden mukaan järjestelmän ulkopuolelle pelaaminen ei kokonaisuutena ole kasvussa euromääräisesti mitattuna. H2GC:n tuottamat arviot Suomen euromääräisestä järjestelmän ulkopuolelle pelaamisesta vuoden 2022 osalta on noin 520 miljoonaa euroa ja vuoden 2023 osalta noin 477 miljoonaa euroa (arvio tuotettu 11.3.2024).
Suomalaiset pelaajat ja kansainväliset kasino-operaattorit ovat jo vuosia odottaneet Suomen tekevän samoin kuin naapurit Tanska ja Ruotsi ovat tehneet jo vuosia sitten: vapauttaa rahapelit lisenssin alaiseksi toiminnaksi. Tämä suuntaus on yleiseurooppalainen ja tällä hetkellä Norja ja Suomi ovat olleet esimerkkejä vanhasta, suljetusta tilanteesta – mikä kuitenkaan ei ole todellisuutta, kuten yllä mainittu tutkimuskin paljastaa, suomalaiset pelaavat jo nyt myös muiden operaattoreiden pelejä kuin Veikkauksen.
Suomalaiset ja rahapelien markkinointi
Nyt vuonna 2024 laillista Suomessa on Veikkauksen pelien markkinointi, muiden operaattoreiden laillinen markkinointi voitanee aloittaa vasta 2026. Mutta jo nyt voidaan kirjoittaa peleistä, brändeistä ja pelaamisesta, mutta jättää jutuista pois linkit ja suorat vihjeet pelaamisesta.
Tuleva laki tulee mahdollistaman myös virtuaalivedonlyönnin sekä Fantasy Sports-pelit. Mielenkiintoista on myös nähdä, jääkö kasinot ja pelisalit vain Veikkauksen monopoliksi, vai tuleeko myös muille mahdollisuus hankkia lisenssi ja tuoda omat pelisalit Suomeen vuonna 2027.
Rahapelejä ja näitä pelejä toimeenpanevaa yksinoikeustoimiluvanhaltijaa ja rahapelitoimiluvanhaltijaa saisi markkinoida:
1) toimiluvanhaltijan omilla verkkosivuilla ja omilla sosiaalisen median tileillä siten, että markkinointi ei ole vuorovaikutteista kuluttajan kanssa;
2) sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) mukaisessa televisio- ja radiotoiminnassa;
3) urheilutapahtumissa ja muissa yleisötapahtumissa;
4) painetussa mediassa ja painettua mediaa vastaavassa sähköisessä julkaisussa;
5) pelipisteissä, niiden rahapelien osalta, joita on saatavilla kyseisessä pelipisteessä.
Yksinoikeustoimiluvanhaltijaa ja sen toimeenpanemia veikkauspelejä, raha-arpajaisia, rahapika-arpajaisia, sähköisiä rahapika-arpajaisia sekä yhdistelmäpelejä ja rahapelitoimiluvanhaltijaa saa ulkomarkkinoida. Rahapelitoimiluvanhaltijan ulkomarkkinointia ei saa sijoittaa varhaiskasvatuksen järjestämispaikan, esi- tai perusopetuksen järjestämispaikan, toisen asteen oppilaitoksen, apteekin, terveydenhuollon
toimintayksikön tai päihdehuollon yksikön läheisyyteen.
Kielletyksi saattaa tulla: tarjoamalla rahapelejä ilmaiseksi, alennetulla hinnalla, yhdistetyillä tarjouksilla tai
tarjoamalla pelirahaa muutoin kuin 26 §:ssä tarkoitetun asiakkaan bonuspelirahan muodossa;
Pykälä 26:
Muiden hyödykkeiden tarjoaminen alennetulla hinnalla tai ilmaiseksi on sallittua asiakassuhteen aikana ja sen ylläpitämiseksi. Tarjottava asiakasetu ei saa olla hyvän tavan vastainen, sen on oltava arvoltaan maltillinen eikä pelaamisen määrä tai pelaamattomuus saa vaikuttaa asiakasedun tarjoamisen perusteisin tai asiakasedun arvoon. Määrältään maltillisen bonuspelirahan antaminen vakiintuneen asiakassuhteen aikana
yhdenvertaisin ehdoin yksinoikeustoimiluvanhaltijan ja rahapelitoimiluvanhaltijan asiakkaiden kesken on sallittua. Bonuspelirahan saaminen ei saa perustua pelaamiseen käytettyyn aikaan tai olla suhteessa rahapeleihin käytetyn rahan määrään.
Bonuspelirahan saamiseen ja käyttämiseen liittyvien ehtojen tulee olla läpinäkyvät, yksinoikeustoimiluvanhaltijan ja rahapelitoimiluvanhaltijan asiakkaiden saatavilla ja helposti
ymmärrettävät. Bonuspeliraha ei voi suoraan vaihtaa rahaksi. Yksinoikeustoimiluvanhaltija ja
rahapelitoimiluvanhaltija voi asettaa bonuspelirahalle enintään viisinkertaisen kierrätysvaatimuksen.
Markkinoinnin tulee aina sisältää tieto rahapelaamisen sallitusta ikärajasta sekä siitä, mistä saa tietoa pelaamisen hallinnan välineistä ja rahapeliongelmiin apua tarjoavista palveluntuottajista.
Markkinoinnin tulee lisäksi aina sisältää tieto myönnetystä toimiluvasta ja valvontaviranomaisesta. Säännöstä ei kuitenkaan sovelleta radiomainontaan.
Media-ala
Hallitusohjelman mukaan hallitus edistää reilua kilpailua mediakentällä ja digitaalisessa mainosmarkkinassa huomioiden kansainvälisten alustajättien aseman. Rahapelijärjestelmän avaamisen myötä rahapelien markkinoinnin arvioidaan lisääntyvän merkittävästi. Tällä voidaan arvioida olevan huomattavia vaikutuksia mediayhtiöiden markkinointituloihin. Markkinoinnista tulevat tulot voisivat syntyä perinteisen mainosmyynnin lisäksi myös display-mainonnasta syntyvistä tuloista.
Vaikutukset urheilutoimintaan
Uuden rahapelijärjestelmän myötä rahapeliyhtiöiden harjoittaman urheilusponsoroinnin voidaan arvioida lisääntyvän merkittävästi. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa rahapelimarkkinoiden vapautuessa sponsorointi kohdistui erityisesti kansallisesti merkittäviin ja kansainvälisesti merkittäviin lajeihin sekä yksittäisiin urheilijoihin. Hyöty ei kohdistunut kaikkiin urheilumuotoihin eikä alempien sarjojen joukkueisiin. Voidaan arvioida, että vastaavalla tavalla Suomessa näkyvimpien joukkuelajien sarjat, yksittäiset urheilijat ja
mahdollisesti yksittäiset kansainvälisesti näkyvät seurat olisivat rahapeliyhtiöiden urheilusponsoroinnin pääkohteita. Näin ollen esityksellä voidaan arvioida olevan merkittäviäkin vaikutuksia joidenkin urheilutoimijoiden taloudelliseen asemaan. Oletettavasti sponsoroinnista tulevat tuotot eivät suuntaudu tasaisesti eri urheilulajien kesken, vaan kansainvälisten esimerkkien pohjalta tuottojen arvioidaan suuntautuvan tietyille lajeille sekä menestyneimmille joukkueille ja urheilijoille.
Carnival News Company ja markkinointi Suomessa
Carnival News Companyllä on olemassa olevat kontaktit useisiin suomalaisiin verkkosivustoihin, kuin myös printtilehdistöön sekä tapahtumapaikkoihin, joissa tulevaisuudessa voi markkinointia tehdä.